Van het voorjaar tot de zomer 2016 exposeerden Wil Lof & Cocky Pater.

De expositie

Deze expositie was de start van een “hernieuwd” Lijstenatelier André Weda. En met succes ! De expositie zou tot eind mei duren maar is uiteindelijk verlengd tot de zomer. Het kleurrijke werk van Wil Lof sprak veel mensen aan. Leuk om te zien was dat de werken die waren voorzien van een specifiek gekleurde en vergulde lijst als eerste werden verkocht. Ook het keramiek van Cocky Pater werd goed verkocht. Zo goed dat we haar inmiddels bekende Tulpen nog steeds verkopen.

De uitnodiging

Dia1

Een impressie

IMG_3870

De aankondiging

Dia1

Schaal

een impressie

impressie 1

Wil Lof (1948) is vanaf 1964 werkzaam geweest als dessinontwerpster en colorist voor rouleau- en filmtextieldruk bij diverse maatschappijen.

Voor haar werk was zij al veelvuldig bezig met het samenbrengen van kleuren en lijnen tot er een mooie compositie ontstond. Dat ze naast haar dessinontwerpen ook ging schilderen was niet meer dan een logisch gevolg.

Al in 1968 had zij haar eerste solo-expositie van schilderijen en tekeningen in Enschede. Zij volgde, ook in Enschede, de opleiding grafische- en textiele vormgeving aan de Academie voor Kunst en Industrie. Later volgde zij nog een aanvullende opleiding aan de Academie Artibus te Utrecht.

Sinds 1997 is zij fulltime kunstenares en beheerst zij vele verschillende technieken. Sinds 2000 exposeert zij regelmatig in binnen- en buitenland, waaronder Kreta en Mallorca, USA en sinds kort is haar werk ook in India te vinden.

Wil Lof past in haar schilderijen een bijzondere schildertechniek toe. Elk schilderij bevat een gelaagde reeks transparante taferelen, waardoor toon en compositie van de afbeelding wisselt met het invallende dag- of kunstlicht. De daaruit resulterende dynamiek zorgt voor verrassende en spannende wisselingen als dagen en seizoenen verstrijken.

Na het afstuderecocky portretn aan d’Witte Leli  is Cocky Pater verder gegaan met het draaien van serviesvormen. Haar  inspiratiebronnen zijn dan Bauhaus (Gropius), Weimar keramiek, Nieuwe Zakelijkheid, Memphis vormgeving.
Een krachtige vorm en heldere, kleurige en speelse decoraties zijn belangrijk.

Vanaf 1996 worden vorm en functie losgekoppeld en gebruikt zij de vorm meer als bouwsteen.

Stapelen, schakelen, wisselen en draaien zijn voor haar zowel spannende als speelse handelingen. Het ordenen en zoeken naar ritme door kleur en vorm blijven kenmerkend voor haar werk.